7+1 tipp, hogyan kezd sikeresen az e-kereskedelmet

Nem vitás, hogy az életben az elindulás, a kezdés, egy ötlet megvalósításának első lépései a legnehezebbek.

Meghatározni a helyes irányt, amit követni szeretnénk, támpontok, tapasztalat, tudás, és egy kis szerencse nélkül, igen nehéz.

A webshopok, online marketing, és az e-commerce területén kialakult tudásunkra támaszkodva összeállítottunk egy 7+1 tippből álló cikket, amely szempontok figyelembevétele nélkül nagy eséllyel nem lesz sikeres a webshopod, online vállalkozásod. Ez most nem mély elemzésnek készül, de ha a lenti szempontokon gondolkodsz, azokat figyelembe veszed a vállalkozásod indításakor, akkor a cikkünk elérte a célját.

1 – Piac

A piac fogalma nem egy mai jelenség. Nem kell marketing diplomát végezni ahhoz, hogy rájöjjünk arra, hogyha a piac érdeklődését nem kelti fel az a termék, amit kínálunk, nem fog működni. Első és legfontosabb kérdés mielőtt bele vágsz bármibe is, megtudni, hogy van-e kereslet arra a termékre egyáltalán, amit te árulni szeretnél. 

Tulajdonképpen ez az a titok, amit minden webshop tudni akar. De hogyan jutunk el odáig, hogy megítélhessük, mit tudunk eladni és mit nem.

Először is, fel kell mérni a piacot:

  • Kik a versenytársak?
  • Hányan árulnak ilyen terméket?
  • Milyen minőségben?
  • Mennyi az átlagára a terméknek?
  • Amit kínálunk az hasznos?
  • Milyen csatornákon keresztül tudjuk elérni a célközönségünket?
  • Kínálunk-e újdonságot a termékünkkel?

Ezekre a kérdésekre nem egyszerű választ kapni, de alapos kutatással és éleslátással ki tud tisztulni előttünk a kép az aktuális piacról. A válaszok megtalálására több mód is van.

Elsőként nézzünk szét a szakmai adatbázisok között. Ezekre a felületekre rendszeresen töltenek fel olyan információkat, amikből aktuális képet kaphatunk a piac alakulásáról. Ilyen például:

  • Gfk a vásárlóerőről,
  • eNet: online piacról
  • Nielsen a vásárláshoz vezető impulzusokat kutatja,
  • NRC marketing kutató magazinja,

Online értékesítés területén számos lehetőségünk van piackutatásról információkat kapni. A legkézenfekvőbb út megtudni azt, hogy mire is keresnek rá az emberek konkrétan az interneten. Erre jött létre a bárki számára elérhető:  Google Trends.

Számtalan szűrő segítségével kaphatunk nagyon pontos képet az internetes keresésekről. Demográfiai, földrajzi, időrendi szűrésben láthatjuk azt, hogy mi is érdekli az embereket az interneten. Ezt okosan fel lehet használni a mi kis piacunk feltérképezésére és a következtetéseket levonva helyet találhatunk termékünknek/szolgáltatásunknak a piacon. Később is nagy hasznát vehetjük ennek az oldalnak az online marketing kampányunk menedzselése során. A Consumer Barometer pedig évenkénti összegzést állít ki a világ fogyasztói szokásairól.

2 – Termék ismerete

Ha a piac tiszta előttünk és tegyük fel látunk potenciált az üzletben, akkor a következő lépés a termékünk pontos ismerete. Meg kell bizonyosodjunk minden olyan tulajdonságáról, amitől majd a hasznot és a nyereséget várjuk.
Egyszerűbben: Árulhatunk mi fél milliót érő telefont a piacon, ha azzal darabonként csak 10 ezer forint profitot tudunk elkönyvelni. Valljuk be sok időnek és sok nagyon drága telefon eladásának kell történnie ahhoz, hogy nyereséges legyen az üzlet.
Ha a termékünk nem alapszükségletet lát el, akkor annak mindenképpen valami olyan tulajdonsággal kell rendelkeznie, amitől előnybe kerül a piacon lévő társaihoz képest. Ha ezt a feltételt nem tudjuk megteremteni akkor a másik lehetőségünk a termék árának a piaci átlagárhoz való helyes kalibrálása.

Pontosan ki kell számolnunk előre, hogy mennyi eladással, mennyi idő alatt, mennyi profitra számítunk. Mindig tűzzük ki egy időszak, általunk remélt profitját és ehhez hasonlítsuk a valós számokat. Így tudunk kalkulálni a nyereségesség mértékével.

3 – Célközönségünk: a vevőink

A termék és a piac mellett még egy kulcs szereplő van a filmben: a vevő.
A vevőben alakul ki a vágy, a szükség, az érzelmi szál egy termék iránt. A kulcsa mindennek. A kereslet mértékének igen egyszerű a törvénye:
Magasabb árak mellett az emberek kevesebbet vásárolnak, 
míg az alacsonyabbaknál többet.
A termék árát azonban nem csak mi határozzuk meg. A kereslet/kínálat viszonya adja minden esetben. Minden olyan ár, amit még ki tud fizetni a vevő egy termékért piaci árnak számít.
Fontos a célközönségünk ismerete és az, hogy megtudjuk őket szólítani. Meg kell találnunk azokat a csatornákat, amiken keresztül a legegyszerűbben elérhetjük a vevőinket. Ezt követi a célcsoport pontos ismerete:

  • Milyen legyen a majdani reklám nyelvezete és stílusa
  • Felkelti-e a termékünk egyáltalán azt az életkort?
  • Ha nem akkor, miért nem?

    A vevőink határozzák meg a nyereségességünket is, ezért mindennél fontosabb, hogy ismerjük őket. Ebben ugyancsak jól jöhet az internet, azon belül is a Google Trends, amivel pontosabban tudjuk kutatni a célcsoportunk vásárlási szokásait.

    4 – IT háttér

    Következő a megfelelő technikai háttér.

    Ha webshopot szeretnénk magunknak akkor két lehetőségünk van szoftver téren.

    Vagy bérlünk egy webshopot vagy pedig egy egyedi fejlesztésű szoftvert használunk. A saját fejlesztésű webshopnak akkor van létjogosultsága, ha a mi profilunkhoz pontosan igazodó webshopra van szükségünk. Ezeknek a webshopoknak a megírásához és beállításához szükséges értő kezek segítségét kérnünk.
    Ha ezt a szakmai hátteret nem tudjuk megengedni akkor kezdőként nem célszerű egyedi webshoppal indítani. Sokkal több pénz és időráfordítást igényel fejlesztő céggel együtt dolgozni. Miután kész a webshop ők azután sem veszik le a kezüket róla, mivel a fejlesztéseket és az időszakos karbantartásokat továbbra is ők fogják végezni. Ez egy állandó plusz költséget jelent a számunkra.

    Amennyiben egy univerzálisabb üzleti modellre rendezkedünk be akkor több lehetőségünk is van a shop létrehozására. Előfizethetünk egy webáruházra, ami már teljes egészében készen van. Nekünk csak személyre kell szabni és beleilleszteni a mi profilunkat úgy, hogy az a lehető legjobban működjen a shop platformján. A szolgáltató pedig a teljes háttérmunkát és fejlesztéseket elvégzi nekünk.
    Ez tette lehetővé azt, hogy sokkal elérhetőbb és egyszerűbb lett a webáruházak létrehozása az emberek számára. Az ismertebb ilyen szolgáltatók között az egyik legnépszerűbb az UNAS. Kezdő és haladó webshoposoknak is ideális rendszer. A felhasználónak csak fel kell töltenie a termékeket és személyre szabni. A motor és a szerverhátteret az Unas biztosítja. Hasonló alapon működik a Shoprenter is. Ezeknek a pontos működését a későbbi blog bejegyzésekben még fogjuk tárgyalni.

    5 – Szükséges erőforrások 

Üzletünk sikerességében nagy szerepet játszik az, hogy mennyi erőforrást/pénzt/időt tudunk ráfordítani.

Ebből a három tényezőből áll az alapja a működés és fejlődés biztonságának. Legyen szó kis vagy már vezető szinten befutott webshopról az alábbi dolgokkal biztos alapot teremthetünk a shopnak: 

  • Anyagi stabilitás a működéshez 
  • Emberi erőforrás
  • Alapos szervezés
  • Feladatok megtervezése

Az első két pont nem szolgál különösebb magyarázatra, de az utóbbi kettőt már részletesebben pontosítanunk kell. A webshop kialakítása úgy, hogy a felépítése a lehető legjobban alkalmazkodjon a mi termékeinkhez.

Könnyen és egyszerűen találhassák meg a vásárlók azt, amire szükségük van. Ha már megtalálták az sem mindegy, hogy milyen formában. Az online vásárlás legnagyobb és megoldhatatlan hátránya az, hogy a vevő nem találkozik fizikailag a termékkel. Nem tudja megérinteni, a kezében tartani. Ezért kell minél jobb minőségű és részletesebb termékfotókat készítenünk.

Ha ez a fotó megnyerő, hívogató, már csak egy gondolat lesz a vevőben: minél előbb a kezében akarja tartani. Ha minden jól megy ez pedig egyenes utat jelent a vásárláshoz.

A kép önmagában nem elég, pontos tulajdonságokat, amiket egy boltban a vevő az eladóktól kérdez meg itt nekünk kell feltüntetni. Azzal a nagy különbséggel, hogy itt a vevő valószínűleg nem fogja velünk felvenni a kapcsolatot, hogy megkérdezze mégis milyen az adott anyag tulajdonsága vagy éppen a származása.

Ezért pontos leírást kell adnunk, amivel kérdések nélkül is választ tudunk adni minden lényeges dologra. 
Elsőnek kell lennünk a Google-nél. Az emberek legnagyobb százaléka az első 3-4 keresési találat közül választ.

Ez a legelső lépcsőfok a vásárláshoz, ha a vásárlónk be se jön a felületre, mert a 42-ik a mi webshopunk a találatok között, akkor bizony ne tervezzünk gyors felfutást, dinamikus növekedést. Ahhoz, hogy elsők legyünk a Google-nél pedig a legjobb lehetőségünk a Google Ads. Ezzel a programmal, a kulcsszavak optimalizálásával és némi költségráfordítással könnyen a lista elejére tudunk kerülni. Persze ez csak egy jól beállított és felügyelt Ads fiókkal lehetséges, különben a nem hatékony hirdetések csak viszik a pénz. Hosszabb távon a keresőoptimalizálás is sokat tud dobni a helyezésünkön, de itt pénz mellett türelemre is szükségünk van. 
A rendelések kezelése érdekében a legjobb, ha erre külön munkakört tudunk kialakítani egy munkatárs számára. Ez egy összetett feladat, ami sok figyelmet és jártasságot igényel a témában.
Kalkuláljuk ki előre, hogy mennyi időt és erőforrást tudunk rááldozni az üzlet sikerességére. Ha ezt nem tudjuk megoldani saját magunk, vonjunk be egy társat a vállalkozásba. Erről az utolsó tippben még részletesebben szót ejtünk.

6- A csináld magad már nem divat?

Az alap koncepció, irány és ötlet megkérdőjelezhetetlenül a saját szellemi termékünk kell, hogy legyen. A gyereket is berakjuk az oviba, hogy más vigyázzon rá, de attól még mindig a mi „gyerekünk” marad. Nincs ez másképpen itt sem. A folyamat „működtetésére” már nem feltétlenül érvényesül a fenti állítás. Sokan nem szeretik kiadni ezt a folyamatot a saját kezükből. Mindent tudni akarnak, ellenőrizni és saját maguk csinálni. Ez egy nagyon nemes koncepció csak a növekedés mértékével egy idő után nem maximálisan működtethető. A patak forrásától veszi el a vizet az, ha mi csak a medret mélyítjük, de a víz mennyiség közben nem gyarapszik. Az ötletelés az innováció szorul így a háttérbe, ami a hosszútávú működés és webshopunk piacon tartásának érdekében a legfontosabb.
Rengeteg olyan feladat van, amit egy ponton túl egész nyugodtan kiszervezhetünk másoknak. Gondolunk itt a Facebook profil üzemeltetésére. Ismerjük be, hogy a social media manapság a fiataloknak a legjárhatóbb terület. Nem egy kreatív marketing szakos egyetemista fizetése fogja elvinni elölünk a hasznot. Ellenben, teljesen más nézőponttal rendelkezik a közösségi oldalak világában, mint mi magunk. A Google hirdetések kezelésére is már számtalan céget találunk, akik biztos kézben tartják a kattintások számát. A termékek beszerzésére alkalmazzunk egy termék menedzsert. A szállítás területén számtalan futárszolgálat közül választhatunk, ez dropshipping esetén különösen fontos. A webshopba a termékeke frissítésére is találhatunk megfelelő szakembert. Ezekről a feladatokról a blogban még részletesebben fog szó esni.
Végtére is a lényeg az, hogy ne a saját vállunkon akarjuk hordozni a terheket. A cél mindenképpen az legyen, hogy hozzánk az eladási statisztikák és néhány érdekesebb Google Analytics diagram jusson el csak. Az összes többi időt pedig a szellemi innováció és a hosszas gondolkodás tölthesse be, hogy hogyan is tudnánk ezt még jobban és jobban csinálni.
Idáig persze hosszú és rögös az út és a feladatok kiszervezése sem megy egyszerűen a megfelelő bevétel nélkül. De, amint megvan rá a lehetőségünk, hogy könnyítsünk magunkon, tegyük meg.

7 – Mit várunk a webshoptól?

A sikerélmény érzésének mértékegysége mindig az elvárásunk. Relatívan tudjuk elkönyvelni magunknak a 100 ezer Forintos növekedést sikernek, ha csak 75 ezer volt a cél. Ismernünk kell a piacot és benne a mi helyünket. Nem kérhetek xy százalékos növekedést a fizetett hirdetésektől, ha a termékem vagy éppen a saját modellem, akcióm nem tudja kitermelni. Erre nincsen tuti válasz, mivel, ha lenne már mindenki tudná.
Az emberek vásárlási szokásairól mindig csak körülbelüli becslést tudunk alkotni. Lehet, hogy egy időszakban egy akció nagyon jól működött, de a következőben már kevésbé. Ennek a felméréséhez tapasztalat és jó piaci érzék kell. Elvárásainknak, nem szabad irreálisan magasnak lenniük, de mindig magasabbnak kell lenniük az éppen elért célnál egy kicsivel. Ha valami pedig hosszabb távon sem hozza be a kívánt számokat, akkor valamit át kell szerezni a működésben. Pontosabb Google Ads kampányokat, részletesebb célzást vagy éppen más akciós ajánlatot kell használni.
A folyamatos kísérletezgetés sohasem lesz vétója a haladásnak. De mindezeket megtudjuk könnyíteni a következő módon:

+1 – Kérjünk segítséget!

Aki ma webshopot indít annak koránt sem egy feltérképezetlen és járatlan területen kell tudást szerezzen. Egy új és rohamosan növekedő népszerűségű területnek köszönhetően sokan szereztek már benne jártasságot és tapasztalatot. Nem szükséges elsőre korszakalkotó marketing stratégiával házalni, sokkal inkább célravezető, ha figyelünk és tanulunk. Ha azt hisszük, hogy a tanulás útja valóban nincs kikövezve a webshopok világában akkor bizony tévedünk.
Erre is már alakultak cégek és platformok, akik nem csak tanácsot adnak és elmagyarázzák sok pénzért, hogy szerintük mit kéne tenned. Igen, neked tenned! Egyedül. Hanem veled együtt viszik sikerre az elméletet és tanítanak meg olyan dolgokra, amikbe kezdőként roppant nehéz lenne bele látnod.
Egy ilyen kezdeményezés révén jött létre a FullCommerce Consulting is, ahol kezdőként az indulásodat segítik. Ha már meglévő shoppal rendelkezel, akkor pedig a hosszútávú fenntarthatóságodat biztosítják számodra.
Mivel az e-kereskedelem piaca nagyon hívogató és sok az érdeklődő, érdemes már az elején egy okos kis előnyt szerezni azzal, hogy bevonunk magunk mellé egy ilyen céget. Tavaly 20%-os növekedéssel kalkulálhattak az online kereskedők, akik idén a korona vírus miatt még magasabb számokat tudhatnak majd a magukénak.